Bloggen her skal være min strikke-dagbog - et stykke historie til mig selv - som jeg meget gerne deler med andre.

torsdag den 16. februar 2012

LÆSØ i vævestrik

Anette Danielsens Læsø er strikket i vævestrik i en af ordets allerbedste og allermest tålmodighedskrævende betydninger:



























Møntret er perlegrus, som strikkes i tre farver med en tråd ad gangen. Man strikker hele vejen kun hver anden maske, mens hver anden maske samtidig tages løs af med tråden enten foran eller bagved arbejdet. Det siger sig selv, at sådan et mønster vokser langsomt:

5. februar i år var jeg kommet så langt:



Da havde jeg forlængst opdaget, at når man strikker i perlegrus, så strikker man ikke bare et stykke strikketøj. Nej - man strikker det lækreste, lækre stykke tekstil i et smukt mønster, der ydermere giver en dejlig fast struktur i et stykke vævestrikket klæde, der bliver både lækkert at se på og blødt at mærke.

At tænke sig: man kan væve med sine strikkepinde!

Den 10. februar var jeg kommet hertil:



























Og her i formiddags kunne jeg tage et billede af en færdig (på nær knapper) "krop":



























Et billede, som kunne tages udenfor i solskin og fuglesang i en forunderlig fornemmelse af kommende forår.

Det første ærme er nået hertil:



Så der er et stykke vej endnu - og desuden er der kommet et nyt svinkeærinde forbi - mere herom og om Læsø en anden dag.

19 kommentarer:

  1. Hvor er den flot.
    Vævestrik har jeg lige lært i Hønsestrik. Tålmodighed, men flotte sjove resultater.

    SvarSlet
  2. Hvor bliver den flot, Kirsten! Endnu en af de (mange, mange) modeller, jeg overvejer at strikke! Der er bare lige det med tålmodigheden.....

    En af "damerne" i strikkecafeen er også igang med en Læsø og jeg kan ikke lade være med at beundre hendes arbejde med både syns- og følesansen :-)

    Hm, et svinkeærinde......det glæder jeg mig til at høre mere om!!!!

    SvarSlet
  3. Det er et rigtigt flot stykke arbejde, og man ser også tydeligt at det bliver en utrolig flot trøje. Jeg syntes iøvrigt at farverne du har valgt er meget fine. Den kan man kun komme til at bruge ofte ! Hilsen Annette fra Holbæk

    SvarSlet
  4. Hvor er den smuk og sikke nogen fine farver du har valgt. Jeg også vild med Læsø og den kommer på mine pinde i løbet af året.

    SvarSlet
  5. Du må være et meget tålmodigt menneske - det må være kommet til siden vores "valideringstid" sammen :-)
    Den trøje bliver ualmindelig smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, hvad er du det? Har vi været unge sammen og begge to arbejdet med validering? Please, oplys mig - her er jeg slet ikkt tålmodig.

      Slet
  6. Hvor er den dog vidunderlig! Jeg har stadig væve-strik-teknikken til gode - men jeg mærker når jeg ser dit arbejde, at der ikke kan gå lang tid, før jeg må gi mig i kast med teknikken. Den ser så smuk ud - din Læsø

    SvarSlet
  7. hej
    den er utrolig fin og glæder mig da til at se den færdig og på. er da helt vild med dit valg af farver...

    tror da den lille mis gerne vil være med en lille stund.

    SvarSlet
  8. Det er virkelig strik når det er smukkest jeg er også lidt hock på perlegrus det giver såden en dejlig ro at strikke det

    Kh Jane

    SvarSlet
  9. hvor er det bare flot og sikken en tålmodighed du må have til at strikke men resultatet er jo også bare en gave i sig selv :-)

    SvarSlet
  10. Flot mønster :o) Sikke et arbejde..

    SvarSlet
  11. Uh, hvor jeg beundrer din udholdenhed. Efter workshop med Anette Danielsen på Fanø kastede jeg mig også ud i Læsø. Men forøjeblikket er den nede i strikkekurvens glemsel. Har vel ca 20 cm. Det bliver smukt, men puha det rykker slet ikke. Men når jeg ser din model, får jeg helt lyst til at fortsætte. Tak for inspirationen..

    SvarSlet
  12. Ja, indtil videre har jeg jo kun brugt perlegrus til kanterne på en kjole (og har iøvrigt siden fortrudt at jeg lavede dem så smalle) og derudover har jeg strikket en firkant til en pude - som så aldrig er kommet videre ;-)

    Det er et smukt mønster og det er så tilfredsstillende at strikke det eller måske skulle jeg sige "væve sig frem", men jeg tror godt, jeg kunne miste tålmodigheden med en hel trøje. Hvor bliver Læsø flot i de blå farver - jeg synes den er så kedelig i bogen - men nu er jeg jo heller ikke ligefrem til beige nuancer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene. Du kan tro, jeg kan godt huske dine kanter. Jeg stirrede meget på dit indlæg, da du viste dem på bloggen og oven i købet skrev opskriften ned. Men jeg kunne ikke finde ud af at printe indlægget ud - hvilket vel ikke kan undre dig, så jeg fik aldrig strikket efter den, selv om jeg faktisk overvejede at strikke "direkte fra skærmen" :-).
      Min Læsø er forresten ikke blå - jeg har jo en hang til det grå, så det er IRL farven.

      Slet
  13. Hvor bliver den bare smuk!
    Det der med de mange tråde, det lyder lidt som Sprogø, jeg er igang med.
    For søren, tålmodigheden kommer på en prøve :-)

    SvarSlet
  14. Hej Tine. Du har ret tror jeg, det minder om Sprogø. Som jeg iøvrigt også alvorligt overvejer at gå i gang med - jeg er altså ret betaget af vævestrik, og Sprogø er også flot. Jeg har bare i øjeblikket lidt svært ved at beslutte mig for hvilke farver, jeg evt. vil lave den i. Så jeg glæder mig til at se din.

    SvarSlet
  15. Hold da op et arbejde, jeg glæder mig til at se den færdig

    SvarSlet
  16. puha det er flot, har lige lavet en strikke prøve for at se om mit lager garn kunnet bruges og det passede, men er alligevel lidt forsigt, for puha det tager jo tid. Overvejer sort, mørkeblå og en lys men ikke helt lys grå. Klassiske farve, men så går den ikke af mode.

    Håber det går godt med ærmerne.

    Men kan det vitterlig passe at der ikke bruges ret meget garn?

    Havde ellers lovet mig selv at jeg ikke ville lave mønstre med flere garnnøgler igen lige med det samme, og det projekt var bare en barnecardigan.

    Gør nok lige et par andre projekter færdig og ser så om jeg stadig vender tilbage i tankerne... men det ser godt nok lækkert ud.

    SvarSlet