Bloggen her skal være min strikke-dagbog - et stykke historie til mig selv - som jeg meget gerne deler med andre.

mandag den 29. august 2011

Af pindene igen .... nr. 4

Så skete det igen. Endnu en ferie er tilbagelagt, en regnfuld en af slagsen, og der er blevet strikket. Denne gule trøje til Hans var blevet lagt i kurven til jyllands-turen, der fandt sted fra onsdag til søndag. Og den blev færdig:


Men det har holdt hårdt. Da Hans købte dette garn, som er varmere gult end billedet viser, strikkede jeg først en model med strukturmønster og snoninger, som blev alt for tyk og uformelig, så den måtte laves om. Den blev pillet op og garnet lå og gloede på mig i måneder! Og lige lidt hjalp det, jeg orkede ikke tage det frem igen.

Imidlertid er jeg heller ikke god til at løbe fra mine løfter, så et kompromis med mig selv blev, at jeg reserverede dette strikketøj - og KUN dette strikketøj - til jyllands-turen, der gik til Blokhus, hvor min søster bor. Også her var vejret mest til strik, selv om vi faktisk var ude at bade i det skønne Vesterhav i fredags. Så der blev strikket, og da vi kørte gennem Horsens på hjemturen blev kravens masker, trøjens allersidste, lukket af.

I aftes blev den så syet sammen og idag til formiddag har Hans været model:


Trøjen her er min egen model, så jeg har også en hjemmelavet opskrift til den, hvis nogen skulle være interesseret. Jeg er blevet godt tilfreds med den, enkel som den er, med perlestrikkede borter, der giver lidt spil i den rundt omkring.

Den er strikket i et garn, der hedder Natur Uld, og jeg ved faktisk ikke hvilket firma det stammer fra. Den er strikket på p nr. 7, med undtagelse af kraven, som er strikket på p. 6. Den har almindelig raglanindtagning, som giver en god pasform, synes jeg. Kravens afslutning er dannet af en pind ret på retsiden, hvorefter der er lukket af i vrang fra vrangsiden, hvor der igen er brugt p. 7 for at undgå for stram aflukning:


Er man så blevet færdig? Nej, der var jo nogle garnrester tilbage, og de er ved at blive omformet til et halstørklæde, som jeg strikker hårdnakket på, for jeg gider ikke se på mere gult garn i mine kurve.



Heldigvis er jeg blevet glad for resultatet, og det er Hans også.

4 kommentarer:

  1. Lækker og dejlig varm trøje. Naturulden er sandsynligvis fra Hjerte garn/Grønhøj garn.
    Jeg har strikket og filtet futter til hele familien i det garn :)

    SvarSlet
  2. Sikke en god trøje her til efteåret. Flot farve som passer med løvet om et stykke tid.

    SvarSlet
  3. Jeg har også gode erfaringer med at reservere bestemt tid til bestemte projekter - f.eks. strikker jeg lige i øjeblikket på mit neverkont-sjal hver gang vi kører bil, men ellers ikke :-)

    Det er blevet en dejlig trøje som der jo nærmest allerede er behov for med det kølige vejr, vi har i øjeblikket :-)

    PS: Kom du mon forbi Birte Sahl, nu da du var i Blokhus?

    SvarSlet
  4. Hej alle tre. Tak for kommentarer og hilsener. Og Lene: ja, jeg kom forbi Birthe Sahls butik, og det var rigtig hyggeligt at se de flotte smykker og knapper. Jeg købte også nogle knapper, men ikke nok til et ordentligt billede, synes jeg. Iøvrigt kommer Birthe Sahl til Fanø med sine ting, og det bliver da rigtig dejligt.

    SvarSlet