Bloggen her skal være min strikke-dagbog - et stykke historie til mig selv - som jeg meget gerne deler med andre.

søndag den 30. oktober 2011

Min udgave af No. 1 blev en tunika

og det er jeg egentlig lidt ked af. Jeg gik i gang med at strikke for at få en kjole til mine nye blå sko (se tidligere indlæg). Jeg strikkede ...., jeg riede kjolen sammen for neden, jeg vaskede, hængte på bøjle, forsøgte at trække den i facon, men den gav sig ikke. Efter et døgns tørring på bøjlen var den stadigvæk kun vokset til en tunika.

Så vaskede jeg den igen og gentog hele proceduren fra før. Det hjalp ikke. Jeg blev nervøs for at få den for lang i overdelen og forsøgte mig med strygebrættet, en A-4 mappe og nogle bundter garn lagt ind i kjolen for at tynge den nederste del af den længere:


Det hjalp ikke. Min no. 1 er og bliver en tunika:


Der ser sådan ud forfra og sådan bagfra:


Det må næsten skyldes, at jeg ikke har lavet den af ægte højlandsgarn, men af den to-trådede uldgarn, som jeg har en masse af, og som er lidt hårdere - og vel så også mindre elastisk - end højlandsgarnet.

Så nu må jeg se, hvor meget fornøjelse, jeg ender med at få af den.

15 kommentarer:

  1. Jeg synes nu, den ser god ud, men hvis målet var en kjole, er det da ærgerligt.
    Jeg tror, du har ret i, at garnet betyder meget.
    Jeg har strikket den i både Højlandsgarn og Tvinni, og de dur begge to.

    SvarSlet
  2. Det er da blevet en dejlig tunika, men kjole er det ikke :-) super flot farve. Håber du får den brugt.

    SvarSlet
  3. hej det blev ikke en kjole men en super fine tunika. håber virklig at du får noget godt ud af den..jeg er vil med den. så hot og not.. er klart et hot til fra mig.

    SvarSlet
  4. Det er blevet en fin tunika ;)
    Ja, det er nok noget med garnet.

    Yt

    SvarSlet
  5. Kjole nej ikke hvis den skal være længere end lårkort.
    Som tunika synes jeg den er smuk. Farven er også rigtig god, samt du lærte jo også noget garn og garnvarianter.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  6. Hvor er det ærgeligt når nu det skulle være en kjole. Det er ellers en ganske fin tunika :)

    SvarSlet
  7. Nå ja - men det blev i hvert fald en pæn tunika :o)
    mvh Mona

    SvarSlet
  8. Jeg synes også den ser superfin ud som tunika, men når man strikker en kjole vil man da helst have en kjole ud af strikkeriet!!!

    Håber du bliver glad for den som tunika; jeg synes den sidder rigtig godt på dig, men det er jo kun dig, der kan afgøre om den bliver et hit.

    Hvilket garn har du strikket den i? Min blev jo lige lang nok; tror såmænd jeg kunne have trukket den meget længere!!! Går ud fra det er fordi jeg strikkede den (undtagen sidestykkerne) i uld/silke (Rasmillas Luksusgarn). Den næste vil jeg strikke i JC Rennie, Holst el. lign og håber den så kan trækkes til en længde et sted mellem din og min!!!

    SvarSlet
  9. Jeg synes den ser fin ud som tunika:-)

    SvarSlet
  10. Tak allesammen for opbakning til min tunika. Jeg ved ikke, hvad garnet hedder - det kan ses på de store cones på mine blog-start-billeder. Jeg ved kun at det er totrådet uld og jeg kan ikke få mere at vide nu.
    Jeg tror du har ret Lis, jeg har lært noget om garn (og jeg tror, det er silken der har forlænget din kjole, Lea), og det er under alle omstændigheder en fordel. Men hot or not? Jeg tror jeg synes "not", men lad os nu se.

    SvarSlet
  11. Jeg synes klart den er HOT, men forstår da godt din frustration! Når man regner med en kjole og den ender som tunika, det er lidt ØV ;O(

    SvarSlet
  12. Jeg synes også den er fin som tunika - måske mere anvendelig som tunika end som kjole

    SvarSlet
  13. Jeg synes altså den er flot som tunika, go fin til dig - men det hjælper vel ikke på at du ville have en kjole.

    SvarSlet
  14. Jeg synes også den er god som tunika, men det er jo ærgerligt, hvis man har ønsket sig en kjole. Håber, du får gavn af den alligevel :-)

    Og så har du jo lært noget om fibre til næste gang :-)

    SvarSlet
  15. Jeg synes den er blevet virkelig flot som tunika. Måske har du overskud til at lave en mere i det rigtige garn, så du også kan få en kjole.

    SvarSlet