Bloggen her skal være min strikke-dagbog - et stykke historie til mig selv - som jeg meget gerne deler med andre.

lørdag den 9. juli 2011

På pindene...

Og hvad var det så lige jeg havde på pindene lige nu:

                                                         
Denne her er den ældste. Det er "bluse i hulmønster" fra Helga Isagers bog "Strikketøj". Jeg strikker den i en tynd alpaca fra Mayflower. Der er ikke så godt hold i dette garn, som der ville være i Isagers egen alpaca 2, så jeg er lidt i tvivl, om resultatet bliver godt. Men den er taget ned fra garnhylden og skal gøres færdig nu.

Så er der bomuldsprodukterne:



der begge to er fra Rowan. Den blå er fra Rowan magazines 49 og hedder Ghost. Den lilla er fra Rowan studio 23. De bliver strikket i det originale rowan garn, men det betyder desværre ikke, at jeg får mindre ondt i hænderne eller især fingrene af at strikke i bomuldsgarn. Så lige nu strikker jeg kun i uld, indtil fingrene forhåbentlig bliver lidt bedre igen.

Der er mere Helga Isager på pindene:


nemlig Camomille, som jeg kan se at rigtig mange blogger har lavet. Jeg er ingen undtagelse, det her er Camomille nr. 2 fra mine pinde. Min søster fik den første i julegave i 2010.

Min dårligste samvittighed er denne her:


som ikke er kommet længere end til strikkeprøven. Min mand skal have en gul sweater, og jeg har lovet ham den senest til efteråret. Jeg kan bare ikke fordrage at strikke på tykke pinde, og her skal pind 7 tages i brug. Jeg må se at få den overstået snart.


Ovenstående skal blive til en Hanne Thorsen model. Jeg lærte Hanne Thorsen design at kende i 1980-erne, og genfandt hende pludselig hos Karen Becker i Fuglebjerg i foråret. Hendes "Nikolaj Garn" er rigtig dejligt og hendes designs er med finurlig billedkunst. Til gengæld er pasformen anderledes end den ville være i dag, så jeg er lidt spændt på den.

Endlig er der hæklenålen:


Jeg har planer om at lave en taske af bittesmå og lidt større firkanter, inspireret af en veninde, der har lavet en meget smuk taske i blide pastelfarver. Jeg tror disse stærkere farver kan blive rigtig gode i sådan en taske, og har altså tænkt mig at forsøge mig med en. Men jeg er ikke trænet hækler, så hvem ved, hvordan det vil gå.

Og så vil jeg lige slutte med at vise denne Falkenberg Zik-Zak, som udhulede mit gode forsæt om at gøre de eksisterende strikketøjer færdige NU:


Den tror jeg har en til mig rigtig god facon, og jeg glæder mig til at få den færdig. Så den får al opmærksomheden lige nu.

1 kommentar:

  1. Ih, så mange dejlige projekter, Kirsten - det skal du da ikke ha´ dårlig samvittighed over. Nogle - hvorfor er det ofte herretrøjer? - kan ligge nogle år, men så bliver de jo alligevel færdige på et tidspunkt ;_)

    Rigtig god fornøjelse med Hanne Falkenberg :-)

    SvarSlet