Bloggen her skal være min strikke-dagbog - et stykke historie til mig selv - som jeg meget gerne deler med andre.

mandag den 4. juli 2011

Status

Da jeg besluttede at sætte strikke-dagbogen her i gang, satte jeg mig samtidig for at gøre status over mit strik på starttidspunktet: hvad har jeg produceret i år, hvad har jeg på pindende lige nu og hvordan ser garnbeholdningen egentlig ud. Jeg vil starte med garnbeholdningen.

Disse cones af to-trådet uldgarn:


købte jeg sidste år her i Præstø af Marina, lige før hun lukkede sin garnbutik her i byen.

Jeg elsker at se på dem, og jeg elsker at planlægge hvad de kan bruges til. Jeg har strikket mindst tre modeller af dette garn allerede, og kvinderne i min strikkeklub har købt og strikket af det. Det er lidt hårdt, og der er ikke så meget varme i det, når modellerne bæres en frostkold vinterdag, men i det store og hele er jeg godt tilfreds.

Det minder i virkeligheden om det her:


som jeg købte af Berit på Gavstrik's årsmøde i marts 2011. Det er skotsk Højlandsgarn, det kan under alle omstændigheder bruges sammen med det andet, så der er stribevis af muligheder foran mig.

På garnlageret ligger også disse mindre partier:


der kan ses sammen med et view ud af min have.

I forgrunden ligger plantefarvet garn fra Inge Kleiter (der desværre nu er død) og hendes søster Kirsten Tybjerg, plantefarvere her fra Præstø. Bagest til venstre ligger garn til et stort tørklæde i "domino for dovne" af Vibeke Høxbro. Bagest til højre ligger blåt uld fra Bindestuen i Saltum, som jeg købte tilbage på strikkefestivalen på Fanø i 2009, men endnu ikke har brugt til noget - pinligt!! I midten lidt flerfarvet uld/acryl, som jeg købte billigt hos Pia i Vordingborg for nogle uger siden. Jeg har aldrig strikke af flerfarvet garn før, jeg synes på en måde det er lidt snyd at få flere farver fra samme rulle. Men de her blå/grønne/gule farver kunne jeg så alligevel ikke stå for. Lad os se, hvad der sker med det.

Nu er de mere kurante dele af garnlageret præsenteret. Hertil komme resterne. De står i kurve rundt på stuegulvet, ligger i slagbænken eller gemmer sig i en papirkurv, der er taget i brug til dette formål. Dem orkede jeg ikke begynde og rydde op i. Det er måske lidt synd, for der er givetvis også rigdomme der.

Nu går øvelsen så ud på at få brugt noget af det og på, at få strikket nogle af de ting, der hænger "på pindene" færdige. Meget gerne inden Fanø 2011.

Mit mål og håb var at tage til Fanø med rent bord eller rette tomme strikkekurve og sammensparede penge på lommen til at investere i nye projekter. En Hanne Falkenberg model, den nye Zik-zak er allerede kommet i vejen for den plan. Mere om det senere.

2 kommentarer:

  1. Ja, det går ikke altid som præsten prædiker :-) Men sikke dog et dejligt lager, du har - jeg elsker også at kigge på mit og tænke over, hvad det skal bruges til - det er en af de store fornøjelser ved at være strikker. Jeg er faktisk i gang med en Kim Hargreaves lige nu i flerfarvet garn, men den er også helt glatstrikket og meget enkel :-)

    Jeg strikker efterhånden en del af flerfarvet garn - men foretrækker garn med lange farveforløb - synes det er en berigelse til en enkel model en gang imellem :-)

    Vedr. Hanne Falkenberg. Jeg strikker også noget af hende engang imellem, men den sidste jeg strikkede Plissé gik helt galt i størrelse og så tabte jeg lidt modet - men der ligger da en model i min garnkiste som jeg er startet på for godt 1 år siden ;-) Den hedder Victoria.

    Dejligt at du er begyndt at blogge Kirsten - det skal blive spændende at følge med :-)

    SvarSlet
  2. Er det her en reaktion fra mig og direkte til din blog, Lene, eller hvordan med det?

    Jeg prøver. Hilsen K.

    SvarSlet