Bloggen her skal være min strikke-dagbog - et stykke historie til mig selv - som jeg meget gerne deler med andre.

mandag den 26. marts 2012

Oprydning og lidt sommerstrik

Nu har jeg så besluttet at aflive to projekter, der blev sat i gang i 2011 og siden har ligget temmelig forladt hen blandt andre strikkerier. Det første er Hanne Thorsen's "Skyggefelter", der skulle have været lavet af dette garn:

       

Garnet er Hanne Thorsen's Nikolaj Garn, som er lavet på Hjelholts Uldspinderi. Det er noget af det lækreste danske strikkegarn, jeg kender, med en pragtfuld glat overflade.

Det skulle have ført til en tunika i den blå farve med en intarsia-strikket indsats på overdelen, strikket i de kulørte farver. Jeg prøvestrikkede den kulørte indsats til vores udstilling på Præstø Bibliotek. Og den blev simpelthen ikke pæn.

Så det var det - men det blå garn vil helt sikkert blive brugt til noget andet.

Det næste projekt, der døde, var Ellen Holm's "Edith", som jeg havde sat i gang af dette garn:


Der er ikke noget i vejen med model "Edith", tværtimod, synes jeg. Men der er noget i vejen med garnet, det er simpelthen for stærkt i farven til mig. Jeg købte det på Fanø, fordi jeg ville forsøge at tvinge mig selv til noget med stærke farver - og så gik det som det vel måtte gå: Jeg pillede det op.

Garnet afsætter jeg i min strikkeklub - der er mindst en, der gerne vil have det. "Edith" strikker jeg måske senere i gråt garn, jeg har stående på hylden. Det kan jeg meget bedre forlige mig med.

Det var oprydningen.

Der er også blevet slået lidt op.

Jeg har mange gange tænkt på at lave Helga Isager's sjælevarmer fra bogen "Strikketøj". Og sidste uge besluttede jeg midt i solskinnet, at den skulle være lys blå, og her ligger begyndelsen til den:


Jeg strikker den i Isager's Alapaca 2, helt efter opskriften, det er skønt at arbejde i og jeg nyder det.

Der er sat mere Helga Isager på pindene, nemlig Nigthingale vesten, som jeg strikker i bordeaux-farvet supersoft uld fra Holst Garn sammen med en Isager Alpaca 1, som jeg havde liggende på hylden.


Det er ikke ligefrem sommerstrik, og måske vil den være længe undervejs, men der er et eller andet ved den vest, jeg ikke kan stå for. Nu er den så sat i gang.

Min "Sommer i Tokyo" er nået så langt, at jeg har sat den mørkeblå Navy Heather ind i mønstret, og jeg synes det tegner godt:

Endelig er der slået op til Ravioli, et tørklæde som en af kvinderne fra strikkeklubben købte og slog op til på Fanø.

Jeg synes det er rigtig flot og har slået op i noget mohairgarn, jeg købte på Gavstriks årsmøde i 2011. Det er meget lækkert garn, men jeg er lidt usikker på, om jeg kan lide min version af Ravioli, som ligger her:

Der skal under alle omstændigheder strikkes videre på den. Tørklædet/sjalet her bliver jo under alle omstændigheder først rigtigt, når det engang er blevet vasket og spændt op.

Så projekter er der stadigvæk nok af, selv om to er blevet aflivet. Og som Krea-Lea skrev i en kommentar til
Gitte (her citeret efter hukommelsen): Strikke-projekter kan man ikke få for mange af, så længe man har strikkepinde nok.

De ord støtter jeg helhjertet og takker meget for dem.

16 kommentarer:

  1. Hvor imponerende !
    og den japansk inspirerede 'sommer i Tokyo' bliver da bare helt fantastisk i farverne !
    det er flotte ting, du har gang i ..
    den sarte lyseblå til sjælevarmeren er rigtig fin
    (ja , det er de alle - det er faren ved at fremhæve nogen frem for andre) - jeg synes det er fine ting allesammen, og er imponeret over, at du (og Lea og andre) kan holde så mange bolde i luften.
    I øvrigt et spændende mønster i det tørklæde /sjal du viser til sidst ..
    jeg glæder mig til at følge projekterne :o)
    hilsen Mona

    SvarSlet
  2. Sikke nogle flotte projekter du har sat i gang. Jeg er specielt begejstret for den lyse is blå bolero. Det er en meget smuk farve.
    Glæder mig til at se det hele skride frem.

    SvarSlet
  3. Jeg er helt sikker på at strikketøj der ikke føles rigtigt skal aflives, der er så mange muligheder, så det er ikke værd at bruge tid på noget man ikke kan lide.
    Din sommer i tyrol bliver sååå flot, lækre farver.

    SvarSlet
  4. Ene dejlige projekter du har sat igang.

    Isager's sjælevarmer har jeg strikket for et par år siden og den er blevet meget flittigt brugt,en skøn model.

    Nightingale vesten er bare så dejlig og en meget flot farve du strikker i, men det er det hele jo.......

    Kh Jane

    SvarSlet
  5. Dejlige projekter du har gang i - det er altid dejligt at vide der er noget at gå i gang med :-)

    SvarSlet
  6. Imponerende samling af lækre projekter! Men ja, nogle gange "dør" et projekt i processen og så må det trevles op og garnet bruges til noget andet.

    Sommer i Tokyo er dog helt fantastisk flot!

    SvarSlet
  7. Lidt forårsrengøring i strikkeprojekterne lyder som en god ide, især når belønningen er nye lækre projekter ;)

    SvarSlet
  8. Du milde himmel hele fire projekter på en gang ;O)
    Jeg ville jo tabe interessen og så alligevel - jeg kan godt se at de alle fire lokker til strik ;O)
    Rigtig god fornøjelse!

    SvarSlet
  9. Tak for kigget til dit nye strik, jeg synes altid du har nogle dejlige projekter på pindene:-)

    SvarSlet
  10. I hvor har du mange gode ting i gang, den ene skønnere end den anden.
    Det bliver lækre sager, når de bliver færdige efterhånden.
    Jeg er enig i Leas betragtning, tror jeg har 7 addi rundpinde i str. 3, 80 cm og næsten ligeså mange i 3½ samt adskillige kasser garn. Det skal i hvert fald ikke være materialemangel, der bliver skyld i, at der ikke bliver strikket.

    SvarSlet
  11. Strikkeprojekter man alligevel ikke gider skal klart af pindene igen. På noget nyt man bliver glad af! Og jeg skal da love for at du har nogle lækre ting igang :-) Jeg er vild med "sommer i Tokyo"! Farverne er meget smukke sammen!

    SvarSlet
  12. Ih, Kirsten, hvor er det bare nogle vidunderlige modeller du har på pindene!!! Jeg er helt vild med farven på din Nightingale. Og Sommer i Tokyo er jo bare så dejligt fræk i farvesammensætningen; jeg bliver virkelig også nødt til at strikke den - og det uden at lave synderlige farveændringer(biblioteket havde ikke bogen hjemme, men så må jeg jo bare købe den!!!).

    Godt du trævlede de to projekter op; det kan være både irriterende og lidt stressende at have noget liggende som man inderst inde godt ved, man ikke får strikket......

    Jeg glæder mig SÅ meget til at følge dine flotte strikkerier!

    SvarSlet
  13. Fuldstændig enig :-)

    Din Sommer i Tokyo tegner godt nok lovende - hold da op, hvor bliver den flot. Og sikke det bobler og syder af kreativitet - skønne projekter, der er startet og hvem er det lige, der siger, at de skal være færdige til en bestemt tid? Nogle gange skulle man tro, der var et strikkepoliti, der kom efter os, hvis vi ikke blev færdige ;-)

    Det er også skønt at pille op, når man virkelig indser, at det ikke dur - der bliver frigivet så megen herlig energi som man så kan bruge på nye projekter - og det er vist lige den proces, du har gang i :-)

    Rigtig god weekend :-)

    SvarSlet
  14. Det er dejligt når man indser at der ikke er andet at gøre end pille op, det letter lidt syntes jeg :0)

    SvarSlet
  15. Kirsten, Kirsten, Kirsten - jeg forstår ikke hvor min kommentar til din Raven kjole blev af - men nu gentager jeg: Den er suverænt flot til dig og det er som om det hele går op i en højere enhed, farve, facon, de fine flagermusærmer (som jeg er enig med dig i er meget mere klædelige på kjolen). Smukt, smukt arbejde og en kjole du kan bruge til lidt af hvert :-) Og så gør det jo ikke noget, at du lige pifter det hele op med et par seje strømper ;-)

    SvarSlet
  16. Ih! hvor har du mange spændende ting på pindene og en meget inspirerende blog som jeg nyder at læse og så er du flittig til at kommentere på andres blog. I den forbindelse har jeg ledt efter din blog og fundet den nu og har meldt mig som fast læser. Jeg glæder mig til at følge den fremover.

    SvarSlet